vrijdag 2 oktober 2020

Nederland Duurzaam sluit zich aan bij D66

In november 2021 mogen inwoners van de gemeentes Heerhugowaard en Langedijk naar de stembus om hun keuze bij de gemeenteraadsverkiezingen in de nieuwe gemeente Dijk en Waard kenbaar te maken.

Met het aanbod en de komst van diverse politieke partijen uit beide gemeentes, gaat de politiek wederom op de schop. Daarom heeft de volledige fractie van Nederland Duurzaam besloten zich aan te sluiten bij D66 Dijk en Waard. ‘We zien dit als een verstandige stap, om zo het gedachtegoed van Nederland Duurzaam niet verloren te laten gaan’, aldus fractievoorzitter Sebastian Visser van Nederland Duurzaam.

Nederland Duurzaam door de jaren heen.

Nederland Duurzaam haalde in 2014 één zetel in de gemeenteraad van Heerhugowaard en zag haar raadsleden na de verkiezingen in 2018 verdubbelen. Zo zijn er in de afgelopen jaren diverse successen behaald op het gebied van duurzaamheid, levendigheid, sport en bouw.

En toch blijft de partij realistisch met het oog op de fusie tussen Heerhugowaard en Langedijk. Binnen Nederland Duurzaam is er kritisch gekeken naar de toekomst en besproken bij welke partij de fractie zich het beste kan aansluiten. Hierbij is gekeken naar het stemgedrag, de samenwerking in de afgelopen jaren en uiteraard het verkiezingsprogramma. Al snel kwam D66 Heerhugowaard naar boven.

Tussen beide fracties vonden meerdere verkennende gesprekken plaats. ‘Dit is een nieuw begin. Beide partijen hebben een gedeelde visie naar de toekomst toe en met deze vijf hyper actieve raadsleden mogen Heerhugowaarders heel erg blij zijn’, aldus D66 fractievoorzitter Michael Feelders.

Waar er in deze bizarre tijden vooral afstand wordt gezocht, is het mooi om te zien dat beide partijen juist toenadering zoeken. Per oktober wordt het aantal zetels in de gemeenteraad van D66 vergroot van 3 naar 5 zetels, waardoor ze direct de 2e politieke partij in de gemeente is.

Zo ontstaat er een krachtige en innovatieve partij die strijdt voor een duurzame, harmonieuze en toekomstbestendig Dijk en Waard.